Gymnasieval

Att det skall vara så himla svårt att hitta något gymnasium och program som känns perfekt för mig. Nu har jag suttit i flera timmar och surfat runt på internet och kollat in olika skolor, läst elevrecensioner, kollat intagningspoäng och medelvärde o.s.v. men ännu har jag inte hittat något som känns "den här skolan och det här programmet SKA jag bara gå på". Alltid är det något som inte är bra t.ex. för höga intagningspoäng, långa sträckor att pendla, eller att eleverna klagar på maten eller lärarna.

Med mina 6 MVG och 11 VG får jag 285 poäng och efter att ha tagit bort mitt sämsta betyg får jag ju 270 poäng. Med de poängen kommer jag ju garanterat att komma in på något program och som det ser ut nu så kommer jag att söka naturvetenskapligt program på något gymnasium men jag känner ändå att jag vill ha med musik på något sätt och samtidigt välja till bra kurser som är viktiga att läsa t.ex. olika språkkurser och kanske mer fördjupad matte utöver Matte A, B, C och D.

Som det ser ut nu vill jag ändå jobba med musik på något sätt när studierna är över men jag känner ändå att jag borde välja Natur istället för Estet eftersom det är mer studieförberedande med ännu mer fördjupade kurser än Estet. En bra grund är alltid bra att ha och eftersom min pappa jobbar inom musikbranschen på olika sätt så kan jag ju ändå få kunskaper inom musiken samtidigt som jag läser Natur. Jag har tillgång till en studio där jag kan lära mig hur man hanterar inspelningsprogrammen och allt annat som hör till, på det sättet får jag ju kunskap om studioarbete. Jag är erbjuden att jobba i en musikaffär så att jag kan lära mig om olika instrument, vad det finns för olika märken, vad de kostar o.s.v. Dessutom kommer ju själva affärsarbetet att ge mig kunskaper om hur ett företag fungerar, med inköp, budget, försäljning o.s.v. och det är ju också viktigt inför framtiden. Jag har tillgång till alla möjliga instrument så jag kan utveckla mitt eget musicerande. Jag har tillgång till mixerbord och kan lära mig hantera både ljud- och ljusteknik. Jag har tillgång till en scen så att jag kan utveckla mitt scenspråk. Jag har med andra ord tillgång till det mesta så jag ser inte direkt någon anledning till att gå Estet. Frågan är bara om jag kommer att hinna med att lära mig allt detta inom musiken samtidigt som jag läser Natur på gymnasiet. 

Det är inte lätt det här med gymnasieval men jag antar att jag kommer att hitta något som känns bra för mig så småningom efter att ha besökt några skolor och läst lite mer om utbudet av skolor. Det är antagligen inte vanligt att hitta det perfekta programmet och den perfekta skolan på några timmar utan det tar nog lång tid. Vill man gå den enkla vägen så är det egentligen bara att gå vidare till närmaste gymnasieskola och välja ett program som Samhäll eller Natur men jag vill verkligen få tre riktigt bra år då man lär sig massor och trivs bra på skolan.

Jag ska släppa det här nu för idag och börja skriva en uppsats i hemkunskap, öva lite fördjupad engelska (eller fördjupad är väl lite att ta i men jag bestämde mig för att göra extra engelska för att lära mig så mycket som möjligt det här året. Vilken jäkla pluggis jag är då. Jag läser in Matte A i nian och dessutom pluggar jag extra engelska, haha. Men jag har så lätt i skolan så lite extraarbete gör faktiskt inte så mycket skillnad.) och se på idol. Nästa gång jag skriver blir det nog lite roligare, jag var bara tvungen att få skriva av mig...

//Linda


Kommentarer
Postat av: Bella

Händer ikväll då? Idol? :D

2009-09-22 @ 21:10:16
URL: http://bellablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0