Schrei so laut Du kannst!

Yes, jag har också varit ett Tokio Hotel-fan en gång i tiden, haha! Är det dock inte längre men jag tyckte att rubriken passade rätt bra till det jag tänkte skriva nu.

De senaste 90 minuterna har jag övat på låten jag och min grupp kör i musiken - 9 Crimes. Vi valde den bara för att vi inte kom på någon bättre för tillfället och för att vi redan kunde den låten med tanke på att den är så jäkla lätt. Hur som helst så sjunger jag och spelar gitarr och det går hur bra som helst förutom på ett ställe - slutet.

Slutet är en höjning och tittar man på namnet förstår man nog att man höjer låten. Fint på orginalet (där han som sjunger höjningen sjunger en oktav lägre än vad jag gör), mindre fint när jag gör det. Jag vet, man kan lösa problemet genom att bara sänka låten några tonarter, jag skulle kunna göra det men det skulle ställa till en massa problem för gruppen, därför försöker jag istället att lära mig sjunga höjningen.

Efter en stunds uppsjungning kunde jag till slut ta tonerna i höjningen hyfsat bra och efter att ha kört höjningen några gånger på raken satt den som en smäck. Toppen tänkte jag och tog gitarren för att köra låten rakt igenom. Jag spelade ett litet intro på gitarren och sedan tog jag första tonen på låten. Hur vacker är inte min röst då? På något sätt hade jag höjt hela mitt sångregister (eller vad det nu kallas) och kunde inte ta de vanliga tonerna särskilt fint alls längre, det lät bara hest och konstigt. Vad fasen?!, tänkte jag och provade att köra höjningen igen. Det gick hur bra som helst, men när jag försökte sjunga versen igen blev det samma resultat. Genom att pressa rösten till max för att kunna sjunga högre toner blev det för mycket för min röst när jag sjöng lägre toner igen. Oprofessionell röst, säger jag bara.

Nu har rösten trots allt stabiliserat sig och jag kan faktiskt både sjunga låga och riktigt höga toner bra nu. Gött, får hoppas att jag har någon röst över huvud taget imorgon bara. Nu ska jag sluta klaga, det finns folk som sjunger sämre än mig, haha. Ska bli härligt att kolla på IDOL ikväll och känna att "det finns många som är mycket sämre än mig". Lite konstig inställning, jag vet, haha.

Ha en trevlig kväll! 

//Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0