Grupptryck

Det är jättemånga som råkar ut för grupptryck och sedan hamnar helt fel och som aldrig kommer där ifrån. Sådan tur är så har jag aldrig hamnat i en sådan situation för jag vet vilka man ska vara vän med, jag ser vilka som skulle pressa mig till att göra saker jag inte vill. Men tyvärr så gör inte alla det.

De hamnar i helt fel gäng, en i gänget börjar röka och peppar alla andra till att börja röka. Till sist så har alla börjat röka. Efter att de börjat röka så måste de ju hitta tillfällen att röka, då väljer de att röka under lektionstid och de får kvarsitting. Låter det inte bara för smart?

Sedan så börjar de hänga på ett ställe där det finns många andra som är precis som dom. De kommer i kontakt med knark och kanske blir beroende av det. Så bra, nu har de börjat slösa pengar på både knark och cigaretter. De kommer även i kontakt med sprit så där ryker mer pengar.

Det går skit för dem i skolan för de är knappt med på några lektioner och när de väl är med så lyssnar dom inte. Sedan så står dom där och ska välja linje på gymnasiet och de som trott i alla år att IV kommer att ta emot dem, så synd att de lägger ner IV nästa år och lägger till ett tionde grundskolår. När de gått färdigt sitt tionde skolår och ändå inte fått bra betyg nog så lägger de ner och hoppar av skolan.

De har nu inget jobb och ingen utbildning och alltså ingen lön. De börjar leva på bidrag för att kunna försörja sig själva.

Detta skulle aldrig hänt om de sa ett enda ord. Nej..

Det var lite tankar om grupptryck. Nu så finns det väl väldigt mycket mer som har med grupptryck att göra men jag berättade bara om en sak som kan förekomma om man inte vågar stå emot grupptrycket. Jag säger inte att detta kommer att hända alla som börjar röka det är bara en av de många sakerna som kan hända. Så snälla, nästa gång någon säger till dig att göra något som du inte vill, säg bara nej. Jag vet hur svårt det kan vara att säga nej men det får man öva på.

Olivia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0