Självkänsla

Jag tror att alla vi tjejer har någongång ställt oss framför spegeln och hittat flera fel på vår kropp. Jag har ofta stått framför spegeln och hittat massa fel på kroppen, vissa dagar känner man sig tjock, vissa dagar tycker man att man är ful m.m. Vi tjejer blir aldrig nöjda, vi hittar alltid något att ändra, större bröst, smalare ben, lite smalare mage och massa mer saker. Vi måste sluta med detta.

Många gånger har vi ställt oss på vågen och sett att vi gått upp ett kilo och får panik och bestämmer oss för att sluta äta. Om jag skulle vilja gå ner något kilo så skulle inte jag sluta äta, jag skulle träna mer, jag skulle mått bättre om jag tränade och åt nyttigt.

Det finns mycket som kan få oss att må sämre och få dålig självkänsla. Om ens vänner sviker en så hittar man massa fel på sig själv och anklagar sig själv för att förlorat vännerna medans det är de så kallade vännerna som är felet och som svikit dig. Jag har blivit sviken en gång och jag minns hur mycket jag kämpade för att passa in, hur dåligt jag mådde och hur ledsen jag var.

Sådana upplevelser är bra att vara med om ibland. Hade inte det hänt så hade jag aldrig vart den jag är idag. Idag så har jag lärt mig att klara mig själv, jag gillar att vara själv ibland. Man kan bara sitta och tänka på allt mellan himmel och jord och slippa tänka på att lyssna och ge respons när någon pratar. Jag föredrar ju inte precis att sitta själv i matsalen men att sitta själv i en korridor är inga problem för mig.

Jag minns vad jag gjorde varje dag efter skolan då jag var utanför. Jag satte mig på sängen och lyssnade på Tokio Hotels Ich bin da och kände verkligen att jag var betydelsefull på ett sett. Jag hade ju många människor omkring mig som älskar mig för den jag är. Man ska inte behöva lådsas för att få vänner. Det bästa är att bara vara sig själv. Är man trumpen och tyst så kommer det att vara någon som gillar den personligheten.

Jag är en jätteblyg tjej så jag får kämpa varje dag med att bli mer utåtriktad. Jag har blivit mer pratglad med åren och jag måste säga att det har gett mig mycket självkänsla efter att jag pratade med han jag var kär i. Vissa dagar så tog jag mod till mig och gick fram till honom och pratade. Självklart så ville jag bara vända om när jag närmade mig honom men mina ben gjorde något helt annat. Man måste våga göra saker som man egentligen inte vill göra för tillfället men som kommer att vara ett bra minne efteråt. Om inte allt går åt helvete förstås, men då vet man vad man ska göra annorlunda nästa gång, haha.

Jag kom bara och tänka på detta när jag läste Blondinbellas intervju i VR tidigare idag. Jag började tänka på så himla mycket. Jag ville bara skriva av mig lite, jag tycker att detta med självkänsla är ett viktigt ämne som mer stora bloggare borde ta upp. Det är superbra att Bella tar upp detta men mer borde göra det.

Olivia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0