25 juli 2010 - Det regnar idag, men jag är glad ändå för jag är så lyckligt lottad som får bo i det här regnvädret.


Jag har haft möjligheten att åka hit eftersom jag lever i ett land som är så otroligt bra att leva i, där man kan köpa saker för nöjes skull och där man inte behöver bekymra sig om hur man ska överleva dagen. Läs hela inlägget för att förstå meningen med valet av bild.

Jag vaknade rätt sent idag eftersom jag och Olivia hade kollat på Pirates of The Caribbean 1 och 2 inatt. När jag tittade ut så blåste det och regnade det. Kul, tänkte jag och orkade knappt gå ur sängen. Idag är alltså en innedag och jag har fördrivit den genom att sortera lite prov och inlämningar ifrån högstadiet och dessutom har jag gjort en tavla som är en slags minnestavla där jag har satt in biljetter, kort, slutbetyg, brev, autografer och allt möjligt som betyder eller har betytt någonting för mig. Det blev bra och nu kan jag kolla på tavlan och bli påmind om hur fantastiskt bra jag har det och hur lyckligt lottad jag är.

Vad otroligt lätt jag har det ändå. Det är klart att det uppstår problem som gör att jag inte alltid mår så bra men jag har verkligen alla förutsättningar för att må bra och lyckas här i livet. Bara det att jag har i princip obegränsad tillgång till vatten är en extremt viktig faktor för att jag ska kunna leva lätt och bra, något som så otroligt många saknar. Därför borde jag vara glad för att det regnar, för att vi har så mycket vatten här i Sverige, men eftersom jag är så himla van vid det så klagar jag istället. Tänk vilken lycka det här regnet skulle vara för många andra människor som inte har den tillgången till vatten som jag har.

Men jag har ju så mycket mer än vatten. Jag har ett hus som jag kan känna mig trygg i och som jag kan vara inne i och bli skyddad mot kyla, regn, snö, åska o.s.v. Förutom att jag kan sitta inne en sådan här dag så har jag dessutom en massa saker här hemma som inte bara finns till för nödvändighetens skull, utan för att roa mig. Just nu sitter jag till exempel vid en dator, något som för överlevnadens skull är helt onödig men som jag äger ändå, bara för att jag kan och vill liksom. Medan jag sitter här och tar det lugnt framför en dator så svälter människor på andra platser i världen för att de inte har någon tillgång till mat och vatten. Något som för mig är en självklarhet.

Dessutom har vi ett otroligt tryggt system här i Sverige. Om vi blir sjuka så kan vi få vård och vi kan på så sätt i många fall bota vår sjukdom. Det är klart att det finns dödliga sjukdomar som vi inte kan bota här eftersom vi inte har kommit på någon medicin som botar vissa sjukdomar, men i många länder så dör människor av sjukdomar som man faktiskt kan bota om man bara har tillgång till sjukvård och medicin.

Utbildningen i Sverige håller hög nivå och nästan alla i Sverige kan läsa och skriva. Vi går alla nio år i skolan och vi har möjlighet att vidareutbilda oss på gymnasium och högskolor/universitet. Detta gör att vi genom att vi är så pålästa och utbildade kan få jobb och på så sätt tjäna pengar så att vi kan leva ett ekonomiskt tryggt liv. Det är många som inte har möjligheten att gå i skolan och som verkligen vill gå i skolan och lära sig saker. Här i Sverige måste vi gå i skolan och det är vi inte alltid så glada för men jag tycker att alla verkligen borde göra sitt bästa i skolan när vi faktiskt får möjligheten. Det känns väldigt otacksamt att strunta i skolan när det är så många som hade velat vara i vår situation.

Förutom sådana nödvändiga saker som vatten, mat, sjukvård o.s.v. så har jag råd att lägga pengar på nöjen och saker som egentligen inte är nödvändiga för min överlevnad. Jag har gått på en hel del konserter, jag har sett massor av filmer på bio, jag har massor av kläder, jag har rest utomlands många gånger i mitt liv och jag har mobil, dator, gitarr o.s.v. o.s.v. Och ändå så är man inte nöjd ibland. Man vill ha en ny mobil eftersom det andra helt fungerande mobilen inte längre är senaste modellen, man vill ha nya kläder eftersom man tröttnat på de gamla, man vill bara ha mer helt enkelt. Det är vidrigt att man inte tänker längre än vad som är bäst för en själv. Hur jäkla bra man har det här i Sverige, hur lätt det är att leva här jämfört med många andra länder. Att vi har saker i överflöd här i Sverige och att vi tar saker som självklara, som faktiskt är självklara här i Sverige, men som definitivt inte är det i andra länder. Att vi dessutom påverkar miljön väldigt negativt genom vårt levnadssätt gör saken ännu värre.

Jag tycker att det är otroligt viktigt att man ibland sätter sig ner och bara tänker igenom allt som man tar som en självklarhet, hur det skulle vara om det inte var en självklarhet och att läget faktiskt är så för en stor del av jordens befolkning. Man måste öppna ögonen och inte bara se till sig själv utan till resten av världen och jag tror att om man en gång för alla verkligen förstår hur läget ser ut i resten av världen och hur lyckligt lottad man är så kommer man att vilja förbättra och hjälpa människor som inte har det lika bra. För det är genom förståelse och vilja att förändra något som man kan göra skillnad.

Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0