100605 - Green Day Live på Nya Ullevi

Som Olivia tidigare nämnt så var vi på Green Day igår. Min kompis Anna hängde också med eftersom pappa valde att spela istället för att se på konserten och det gjorde inte direkt mig något, det var skitkul att ha med Anna.

Vi kom till Ullevi vid fem då det var insläpp och efter en evighetslång kö, som inte tog så jättelång tid, kom vi in på Ullevi. Vi satt ganska långt bort ifrån scenen och man ångrade då att man inte tagit ståplats istället, för Green Day ÄR ett band som man ska stå på planen och hoppa till. Så nästa gång blir det ståplats. Hur som helst så följde en seg väntan på tre timmar. Förbanden var Johnossi och Joan Jett and the Blackhearts, de var visserligen bra, men eftersom man väntade på Green Day så blev det mest segt.

Ungefär klockan nio gick Green Day på och konserten var ungefär den samma som i Stockholm, vilket inte var så konstigt eftersom det fortfarande är samma turné. Men den här gången spelade de fler låtar som till exempel When It's Time och Wake Me Up When September Ends och det var riktigt bra, jag saknade verkligen den sistnämnda i Stockholm.

Det var fullt drag under hela konserten och Bille Joes olika Allsångslekar och närkontakten med publiken gjorde att hela publiken var delaktig under hela konserten, vilket var helt fantastiskt. Fyrverkerier och pyroteknik gjorde konserten ännu mer spännande.

Under konserten stod jag och funderade på om något kunde bli bättre och jag kom fram till att det faktiskt inte kunde det, förutom att man skulle stått närmare scenen. Musiken är en perfekt blandning av punklåtar, rockballader och lugna akustiska låtar, bandet är så tajta och spelar fantastiskt och Bille Joe sjunger så sjukt bra. Scenspråket är bland det bästa jag sett och utstrålningen är på topp. Vädret var fantastiskt och hela publiken var delaktig i konserten. Jag trodde inte att konserten i Globen i höstas kunde toppas men konserten igår var den bästa jag varit på någonsin, man skulle bara stått på planen och konserten hade varit totalt fulländad och det är ju knappast Green Days fel att jag valde att sitta på läktaren.

Så 5/5 får Green Day-konserten i betyg. Hade jag kunnat ge mer så hade jag gjort det.


Bild ifrån aftonbladet.se


Bild ifrån aftonbladet.se


Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0